Problematika ekológie dopravy sa najviac dotýka svetových metropol a veľkomiest, kde sa na prvé miesto kladie zlepšenie kvality vzduchu, zníženie úrovne hluku a obmedzenie vjazdov do zastavaných zón. Vysoká miera urbanizácie kladie zvýšené požiadavky na dopravu tovaru do týchto oblastí, ale bez tvorby emisií a bez hluku. Riešenie ponúkajú elektrické nákladné motorové vozidlá, ktoré by zabezpečovali zásobovanie ľudí potravinami a iným potrebným druhom tovaru do bezemisných zón v husto zastavaných oblastiach s vysokou koncentráciou obyvateľov.

Bezpečnosť elektrických kamiónov je porovnateľná s tou u bežných kamiónov. Pri havárii bežného, aj elektrického kamiónu môže dôjsť k vzplanutiu kamiónu. S elektrickým pohonom sa však čoraz viac skloňuje autonómna jazda a iné výhody, ktoré majú vplyv na bezpečnosť.

Prvé moderné a elektrické kamióny ponúkajú vynikajúcu hospodárnu a ekologickú koncepciu, nulové emisie, úplne tiché vozidlo a užitočné zaťaženie 12,8 t. Vodič vozidla má na výber jazdné režimy. Jazdné režimy sa zameriavajú na ekologickú jazdu, dynamickú jazdu a ekologickú jazdu.

Batérie sú umiestnené v troch moduloch v ráme podvozku a sú rozložené tak, aby bola hmotnosť medzi nápravami približne rovnaká a nedošlo k prevráteniu kamióna a k zvýšenému opotrebovaniu vozidla a pneumatík na jednej strane. Batérie môžu mať kapacitu okolo 215 kWh. Pre porovnanie, najznámejší elektromobil Tesla Model S v najvýkonnejšej špecifikácii má batérie o veľkosti 100 kWh. Pri nabíjacom výkone 100 kW v rýchlonabíjačke by sa mali batérie dobiť na maximálnu kapacitu za približne dve až tri hodiny.

Takýto kamión môže byť vybavený trojnápravovým podvozkom s rázvorom 4 900 mm (prvé dve nápravy). Tretia náprava môže byť vybavená dodatočným natáčaním kolies pre zabezpečenie lepšej obratnosti vozidla. Kvôli batériám však môže byť hmotnosť samotného kamiónu vyššia než porovnateľný kamión s klasickým konvenčným spaľovacím motorom. V závislosti od počtu batérií sa hmotnosť môže vyšplhať až na 26 ton a aj viac.

Akumulátory s celkovou hmotnosťou 2 500 kg môžu byť umiestnené v ráme kamióna v troch blokoch medzi kabínou a strednou nápravou. Je to priestor, v ktorom sa nachádza v bežnom prípade motor a palivové nádrže. Moduly batérií je možné pridávať alebo demontovať a tým meniť nosnosť a dojazd podľa aktuálnej potreby. V súčasnosti sú za pohon zodpovedné 2 asynchrónne 3-fázové elektromotory. Poháňaná je druhá (stredná) náprava, podobne ako v prípade trolejbusov. Výkon ústrojenstva môže byť 125 kW, čo nie je až tak veľa. Krútiaci moment má hodnotu 500 Nm a rôznymi prevodmi je možné ho navýšiť až na hodnotu 11 000 Nm. Problémom pri veľkých batériách a všeobecne pri elektrickom pohone je zahrievanie batérií v zime na prevádzkovú teplotu a naopak v lete ich chladenie pod záťažou.

Ďalšou zmenou môže byť autonómnosť vozidiel, no neistá je ich bezpečnosť. V súčasnosti sa stále pracuje na vývoji autonómnych vozidiel, aj tých nákladných. Nepracuje sa iba na samotnej technológií, ale aj na legislatívnom základe a určení zodpovedností v prípade havárie alebo úrazu pri autonómnej jazde.